وقتی که حکمرانان ژاپن قرون وسطی به رهبری فردی به نام «تویوتومی هیدهیوشی» (Toyotomi Hideyoshi) در نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی آنچه را که ممکن بود انجام میدادند تا جلو استعمار روحی مملکتشان توسط دین مسیحی را بگیرند، به مسیحیان فرصت تبلیغ مذهب خود در سرزمین این امپراطوری داده شد. ولی شرطی که فرماندار نظامی ژاپن در ضمن عنوان کرد برای مسیحیان غیر قابل قبول محسوب میشد.
در سال ۱۵۸۷ میلادی رهبر نظامی ژاپن دستور داد که همه میسیونرهای فرقه انجمن عیسی (ژزویت) کشور را ترک گویند و چند سال بعد ۲۶ تن از پیروان مسیحیت در بندر ناگاساکی از طریق مصلوب کردن اعدام گردیدند. برای توجیه سیاست سختگیرانه خود نسبت به مسیحیان ژاپن تویوتومی هیدهیوشی خطاب به فرماندار اسپانیایی فیلیپین در نامهای نوشت که تا زمانی که پادشاهان اسپانیا و پرتقال اجازه داده باشند روحانیون ادیان ژاپنی شینتو و بودایی وارد قلمروشان شوند، قادر نیست به مبلغین این مذهب بیگانه فرصت گسترش عقاید خودشان را بدهد. بدون تردید میشود گفت که پیشنهاد هیدهیوشی از نوعی بود که امکان واکنش مثبت نداشت. خوب است بدانیم که رهبر ژاپن در حال مکاتبه با نماینده کشوری بود که صد سال پیش بویسله اخراج اتباع یهودی و مسلمان خود یک پاکیزگی قومی کم نظیر و با ابعاد گسترده انجام داده بود و از اصلیترین معیارهای انتصاب به مقامات دولتی در آن «پاک بودن نژاد» به شمار میرفت.
ادامه مطلب ...سه هفته پیش رهبر حکومت لیبی معمر قذافی بالاخره به آرزویش رسید و به کسب مقام ریاست آفریقا موفق شد. البته که این مقام ریاست انتقالی سازمان اتحادیه آفریقا بیش نیست و مدتش تنها یک سال است. در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی که در آنجا انتخابات صورت گرفت، جهانیان با چهره جدید سرهنگ قذافی آشنا شدند:
با دیدن این عکس کلمات خود قذافی به یاد میآید: «انسان بعنوان شخص واقعی باید از آزادی بیان برخوردار باشد و هر چند که مجنون باشد باید دارای حق اظهار آزاد دیوانگی خود شود» («کتاب سبز»).